Fish

Thursday, February 9, 2012

BR1M

BR1M - 2

Ni cerita mengenai BR1M lagi.
Kali ini ceritanya agak menghairankan diri saya.

Saya menerima sepucuk surat dari LHDN (Kementerian Kewangan Malaysia) Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan 62592 Putrajaya.
Surat itu menyatakan bahawa permohonan BR1m telah diluluskan.
Tapi saya kena pergi ke Daerah mengundi P172 - N14(LIKAS)...????sedangkan saya tinggal di papar.



Dari Papar ke Likas bukannya dekat,jauh....agaknya hampir 40km++,nah bayangkan jika saya kesana menaiki Bas,dari papar ke kota kinabalu,dari kota kinabalu ke likas 2 kali naik bas(Transit) tambang nya berapa? masa saya terbuang,kena ambil cuti kerja,ini baru pergi,nanti lepas tu mahu balik lagi cerita yang sama...


Yang hairannya mengapa saya di senaraikan di situ,sedangkan dalam borang permohonan saya ada sertakan alamat tempat tinggal,alamat surat menyurat,semuanya lengkap....(Dalam Kawasan daerah mengundi P175 - N24 Kawang...) apa dah jadi dengan kerani/pegawai LHDN.....P175 di tukar ke P172,yang no5 tu dia nampak no2 kah,yang N24 dia nampak tu no2 jadi no1 jadilah N14.....beginikah mereka membuat kerja yang telah di amanahkan pada mereka,ikut suka hati mereka,kerja sambil lewa,kerja buat sedikit cerita yang banyak,hingga lalai cuai memasukkan data,sepatutnya sebelum pemprosesan di buat,terlebih dahulu semak data data semua,jikalau silap boleh diperbetulkan,kalau di komputer boleh edit,delete sebelum disimpan/save ke dalam system data,apabila tersilap,inilah akibatnya...kena tendang ke lain daerah,yang menanggung masalah adalah si pemohon,bukannya mereka sipembuat/kerani/pegawai,mereka dah lepas tangan,tapi puncanya adalah dari mereka.
Bagaimana jika mereka yang kena sedemikian,saya pasti mereka juga terasa marah.
Bagaimana jika mereka tersilap membuat penyata akaun pembayar cukai,tersilap hantar maklumat,alamat,nama...bukankah ini boleh mengundangkan kemarahan pada orang lain.

Menyusahkan Orang..............

TIDAK BERSIH - TIDAK CEKAP - TIDAK AMANAH DALAM MENJALANKAN TUGAS.

Thursday, January 26, 2012

BR1M

BANTUAN RAKYAT 1MALAYSIA.

Kerajaan Malaysia memang prihatin dengan nasib Rakyat yang pendapatan nya kurang dari RM3000.00. dan sudah semestinya Kerajaan membantu rakyat nya untuk meringankan beban Rakyat,apatah lagi sekarang ini kos perbelanjaan sara hidup amat tinggi,di sebabkan harga barang2 keperluan harian sangat mahal,jikalau kita membelanjakan RM100.00 barang nya amat ketara hanya sedikit sahaja kita nampak.

Di sini saya ingin berkongsikan sedikit pengalaman saya mengenai dengan Pemberian BR1M.

Pada 25/1/2012 saya ada pergi ke pejabat daerah Papar,seawal jam 07:45am saya dah sampai ke perkarangan pejabat Daerah Papar,saya amat terkejut apabila melihat begitu ramai nya orang yang sudah pun tiba di sana lebih awal dari saya,mungkin mereka ini ada yang datang seawal jam 6 pagi lagi,ada yang datang dari daerah lain,maksud saya dari daerah Bongawan,Kimanis,Lok kawi,Tua dan Muda,sambil menunggu pejabat di buka,saya sempat bertanya dengan seorang pakcik umur dalam lingkungan 60an.

S> pakcik dari pukul berapa lagi datang sini?
P> dari pukul 6 setengah lagi saya sampai sini.
S> ohh.. Pakcik dari mana?
P> saya dari Bongawan.
S> Wahhh....jauh tu dari Bongawan.
P> ya..saya kena suruh datang disini mau cek senarai nama.(cek-maksud nya status kelayakan /jika lulus-dimana tempat untuk mendapatkan Voucer)..
S> Pakcik belum dapat periksa senarai nama di kaunter sana. (Sambil aku menunjuk ke kaunter pemeriksaan senarai nama yang sudah pun di kerumuni oleh orang ramai di meja kaunter)
p> sudah..kemarin saya ada periksa,dia orang bilang kau datang besok..
S> oohh..kalau begitu maksud pakcik ni ada sudah nama tersenarai dalam penerimaan lah ya..
P> ya..tapi dia orang bilang mau ikut baris lagi,sama mau ambil itu nombor siri,saya tidak tau boleh dapat kah tidak ni,kau tingok lah tu (sambil pakcik menunjuk ke meja kaunter di tepi tangga pejabat,yang sudah tidak dapat di kawal,orang ramai berkerumun disana,cuma dua orang kerani saja yang bertugas,satu bahagian daerah mengundi Pantai Manis,satu lagi daerah mengundi Bongawan & Kimanis,bahagian daerah mengundi Kawang tidak ada-[Tutup Kedai] Kerani nya tidak muncul muncul entah kemana)
sayang sekali saya tidak membawa camera untuk merakam keadaan sebenar ketika itu.
S> sepatut nya kalau ada nama pakcik sudah tersenarai,pakcik boleh mendapatkan nombor siri tu terus dari kaunter dan juga boleh mendapatkan voucer itu di dalam pejabat bahagian pembahagian voucer hari itu juga,tidak perlu lagi datang kali kedua.
P> saya pun tidak tau,bikin susah saja,mau tambang lagi...(sambil pakcik itu mengeluh)

pada masa yang sama nasib pakcik itu baik,kebetulan ada seorang kawan pakcik sekampung yang ada di hadapan kaunter,lalu dia meminta tolong dengan kawan nya itu untuk mendapatkan nombor siri ketika itu kaunter sudah di buka.

Mujurlah pakcik itu sempat meminta bantuan dari kawan sekampung nya untuk merujuk,kalau tidak entah sampai bila baru pakcik itu dapat berebut-rebut,himpit-menghimpit,tolak-menolak,tidak kira tua muda,lelaki perempuan,masing masing berebut semata mata hendak menyemak senarai nama sahaja,belum pasti dapat atau tidak.

(Sepatutnya pejabat Daerah menyediakan kaunter yang luas,bahagi kepada tiga kaunter,agar semua tidak tertumpu ke satu tempat saja... ini tidak....dan jika tidak pun,sekurang kurangnya ada pengawal untuk mengawal keadaan,atau pun buat salinan (Foto Copy) senarai nama dan lekatkan pada dinding agar senang orang ramai merujuk,tidak perlu berebut rebut di kaunter,)

Jam sudah menunjuk kan pukul 10 pagi kerani bahagian Daerah mengundi Kawang masih belum juga muncul muncul,di sebabkan saya tinggal dalam kawasan daerah mengundi Kawang,maka saya kena merujuk senarai nama di sana,entah layak atau tidak,yang pasti saya belum tahu lagi....baru nak merujuk....

Jam menunjukkan pukul 11:35pagi perut dah mula berirama(Lapar),Kerani khas untuk semak bahagian Kawang masih juga tidak kelihatan.....apa dah jadi????? Saya mengambil keputusan balik rumah saja lagi baik daripada saya membuang masa menunggu selama 4 jam lebih terbuang begitu sahaja....SUSAHNYA MAU MAKAN BR1M....BR1M.....

(Aku mendapat tahu dari seorang rakan, pada sebelah petang baru lah pihak pejabat Dearah membuat salinan Foto copy semua senarai nama untuk di pamirkan di dinding Perkarangan pejabat daerah dan juga pejabat Mahkamah Anak Negeri serta untuk pembahagian voucer)

Saturday, May 7, 2011

IBU TERSAYANG

Untuk Ibu ku tersayang

(Bersempena dengan hari Ibu)

IBU adalah syurga bagi ku.

Ibu..kau telah lahirkan aku ke dunia ini

Kau menanggung beban selama aku dalam kandungan mu

Kau manjaga agar aku sihat dalam kandungan mu

Pahit maung kau harungi,tidak mengira waktu

Siapa lah aku jikalau tiada kau,Ibu mengandung

Kini aku telah lahir ke dunia yang fana ini

Tangisan pertama ku kau belai dengan manja

Kau menyusui ku dengan penuh kasih sayang

Kau membelai ku dengan tangan mu yang lemah lembut

Aku lapar kau suapkan susu

Aku sakit,kau ubatkan dengan penawar

Kau manjaga ku dengan penuh keibuan mu

Kini aku menjangkau remaja

Aku dididik dengan penuh sopan santun

Demi keibuan mu kau mengajar erti kehidupan

Kau memberi kasih tiada berbelah kaseh

Didikan mu sungguh bermakna

Tidak dapat di nilaikan kasih sayang mu oh..Ibu

Kini aku telah dewasa

Usia telah manjangkau separuh abad

Namun kau masih saperti dulu

Memberi nasihat,tunjuk ajar dan pedoman hidup

Kini kau,IBU...telah bergelar Nenek dan moyang

Namun kau tetap di sayangi

Kami tetap menyayangi mu IBU.....

Namun apakan daya, takdir di tangan Tuhan

Kau telah di takdirkan untuk meninggalkan kami di dunia yang fana ini

Kau telah menyahut seruan Tuhan dan telah di semadikan

Hanya kenangan yang di tinggalkan untuk kami

Kenangan yang sangat memilukan

Tidak ternilai harga budi mu oh ibu

Hanya tangisan dalam naluri hati bersama mu IBU.

“ SYORGA DI TELAPAK TANGAN IBU “

IBU...Semoga roh mu di berkati oleh Tuhan yang maha pengasih dan penyayang

KASIH MU TIDAK BERBELAH BAGI.

Monday, May 2, 2011

GAJI MINIMUM PEKERJA

Rang penetapan gaji minimum ke Parlimen (GAJI MINIMUM PEKERJA)

IPOH: Kementerian Sumber Manusia akan membentangkan Rang Undang-Undang Majlis Konsultasi Gaji Minimum Negara pada sesi Parlimen akan datang untuk menyelaras dan menetapkan gaji minimum pekerja sektor swasta di negara ini.

Pelaksanaan rang undang-undang itu akan memberi kuasa kepada kementerian dan majlis itu untuk membuat apa yang perlu bagi menetap serta menyelaraskan gaji di kalangan pekerja sektor swasta di negara ini.

Menterinya, Datuk Dr S Subramaniam, berkata majlis itu juga mempunyai kuasa untuk memastikan apa yang ditetapkan dipatuhi oleh sektor swasta.

Sumber ini di petik dari Berita Harian Online 02/05/2011.

Saya amat bersetuju dengan cadangan ini agar ianya dapat laksanakan dan mencapai persetujuan dari Parlimen,memeng wajarlah jikalau gaji pekerja sektor swasta di selaraskan,ini sekurang kurangnya dapat di manfaatkan oleh pekerja swasta,lebih lebih lagi pekerja dalam sektor swasta di Negeri sabah ini,kebanyakan nya bergaji kecil di antara Rm500.00 hingga Rm800.00 bagi pekerja kilang operator pengeluaran,gaji ini amatlah kecil kalau di bandingkan dengan pekerja di sektor awan/kerajaan,dan jikalau hendak mendapat gaji lebih kenalah kerja lebih masa (Overtime) itu pun mengikut kemampuan fizikal, badan ,kesihatan.

Bilangan pekerja di sektor swasta amatlah ramai,tetapai pendapatan bulanan mereka tidak mencukupi untuk menampung kos sara hidup pada masa kini,barang keperluan harian amatlah mahal,kita ambil contoh saperti ini :

Katakanlah Si XYZ telah berumah tangga dan mempunyai 3 orang anak, 2 orang anaknya bersekolah di sekolah rendah,yang seorang lagi masih kecil baru berumur 9 bulan,isteri nya pula tidak bekerja (sebagai surirumah sepenuh masa), XYZ bekerja sebagai operator pengeluaran di sebuah kilang besi keluli di Inanam,dia di bayar gaji bulanan Rm650.00 sebulan,jikalau dia mengambil kerja lebih masa dia boleh memperolehi sekurang kurangnya Rm850.00,itu pun jikalau dia tidak merasa penat/letih.

Dengan Rm850.00 dia harus membayar sewa rumah Rm350.00

Belanja anak untuk bersekolah termasuk tambang bas sekolah Rm120.00 untuk 2 orang

Belanja untuk dapur ,sabun cuci & mandi, susu untuk anak Rm250.00

Tambang XYZ ketempat kerja dan pulang kerja Rm3.00 sehari X 26 hari kerja (Rm3.00x26=Rm78.00)

Baki gaji tinggal Rm52.00........?????

Bayangkanlah betapa sedihnya XYZ baki gaji hanya tinggal Rm52.00,macam mana hendak membawa anakbini jalan jalan hujung bulan.

Kajian Kementerian Sumber Manusia sebelum ini yang membabitkan 1.3 juta pekerja di negara ini menunjukkan 33.8 peratus daripadanya menerima gaji kurang daripada RM700 sebulan, iaitu di bawah kadar kemiskinan RM720 sebulan.

Nah disini bolehlah kita bayangkan betapa susahnya bagi orang orang yang bekerja di sektor swasta yang berpendapatan rendah,jika mereka terdesak waktu kesempitan wang ada kemungkinan mereka meminjam wang dari majikan,kawan,atau pun Along....disebabkan terdesak.

Saya sangat setujulah kalau gaji di selaraskan ke mininum Rm900.00,dan juga waktu kerja dari 48 jam kepada 40 jam seminggu,supaya mereka ada masa bersama keluarga,cukup masa berehat.

SEMOGA MENCAPAI KATA SEPAKAT DAN MEMBAWA BERKAT KEPADA PEKERJA SEKTOR SWASTA.

( TIADA PEKERJA TIADALAH MAJIKAN + TO SERVE AND NOT TO BE SERVED)

Friday, April 8, 2011

PATI Semakin Berani Dan Kurang Ajar.


Isu PATI sudah tidak asing bagi kita di Negeri SABAH ini,walau dimana saja kita pergi pasti terdengar keluhan orang orang kita yang tidak berpuas hati dengan pihak pengkuatkuasa yang tidak dapat menanggani masalah ini,sudah berpuluhan tahun dengan tiada kesudahan nya. Kalau kita berada di pusat bandar pasti akan terserempak dengan orang asing yang bermacam macam bangsa,tapi kita tidak tahu sama ada mereka itu masuk secara sah atau tidak? tapi saya pasti kebanyakan itu adalah masuk secara Haram terutama sekali orang orang Filipin,tetapi mereka mempunyai MYKAD yang juga tidak Sah dari segi undang-undang,ini disebabkan adanya sendikit pembuat IC palsu.


Kalau di semenanjung kebanyakan PATI ada orang orang dari Banglades,Thailand,Myanmar,China dan juga Indonesia serta Pilipin,kalau di Sabah yang paling ramai sekali adalah dari Pilipin dan Indonesia,Warga Pakistan,China,Thailand tidak seberapa,tetapi yang paling menonjol sekali adalah warga Pilipin,dimana saja pelusuk ada saja mereka ini,boleh dikatakan seluruh Sabah ada saja mereka. PATI ini sekarang semakin ramai,tetapi pihak Berkuasa masih tiada tindakan yang diambil secara serius,cuba kita lihat di semenanjung sekarang ini,PATI semakin berani,merusuh,membakar blok tahanan sementara serta melarikan diri, kejadian yang kedua mengepung dan mengurung pegawai pengkuatkuasa.......selepas ini apapula akan berlaku...mungkin sanggup membunuh....???????


Persoalan nya disini ialah kenapa pihak kerajaan membiarkan mereka dalam tahanan lama lama hanrar saja mereka balik ke Negara asal mereka,ada yang menginap di pusat tahanan selama 6-7 bulan lamanya,kenapa mengambil masa begitu lama untuk hantar mereka pulang ? Jangan terlalu berlembut dengan proses penghantaran pulang mereka ini,sepatut kerejaan harus tegas dengan isu ini. Di anggarkan kerajaan membelanjakan RM30.2juta untuk menampung kos penghantaran pulang PATI seramai 154.729 orang antara tahun 2007 - 2009. Juga dikatakan kerajaan membelanjakan RM30 sehari untuk membiayai kos kehidupan harian dan rawatan (tidak termasuk kos perubatan) PATI di Depot tahanan Imegresen.

Cuba kita bayangkan wang sebanyak RM30.2 juta itu adalah hasil dari kita yang membayar cukai,alangkah baik nya jikalau kerajaan memberikan kepada rakyat yang memerlukannya,lebih lama mereka ditahan lebih banyak belanja untuk mereka ini,ramai lagi rakyat yang kurang makan di negara ini,alangkah baik kalau wang itu di beri atau di salurkan pada yang memerlukan,atau dermah kepada rumah anak anak yatim lagi bagus. Rakyat Sabah pernah menyuarakan agar Suruhanjaya DiRaja di tubuhkan untuk menanggani isu ini,tetapi di tolak dalihkan,sekarang ini pasal Kes Video Lucah DSA....wooiiiii bukan main lagi mau tubuhkah Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat siapa pelaku (Staring) sebenar....Itu kes tidak pun seriuslah, tidak mengancam keselamatan awam ,tetapi Kes isu PATI lagi bahaya boleh mengancam keselamatan awam,mengganggu ketenteraman awam,harta benda dan juga nyawa.


APA PENDAPAT ANDA MENGENAI ISU PATI SEMAKIN BERANI INI ?